GRUPA WIEWÓRKI
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC LISTOPAD
Listopad • Krąg tematyczny: Odkrywam świat wokół mnie
Obszar fizyczny
-
aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
-
aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach porannych
-
wdrażanie do podejmowania prób prowadzenia ćwiczeń porannych (proponowania kolejnych ćwiczeń)
-
rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Obszar emocjonalny
-
rozwijanie umiejętności nazywania i wyrażania własnych emocji i uczuć
-
wdrażanie do szanowania i rozumienia uczuć i emocji innych (ludzi i zwierząt)
-
kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami
Obszar społeczny
-
kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i dorosłymi, wyrażania swoich oczekiwań społecznych wobec innych osób, grupy
-
kształtowanie umiejętności społecznych – posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, nazwą miejscowości zamieszkania, nazwą kraju (elementy składowe adresu)
-
kształtowanie przynależności i tożsamości narodowej (jestem Polakiem, mieszkam w Polsce)
-
doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
-
wdrażanie do oceny własnego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmowanie, tworzenie i respektowanie zasad i reguł w zabawach grupowych
-
budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
-
wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad podczas zabawy
Obszar poznawczy
-
rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem na dany temat (na temat własnego miejsca zamieszkania, drogi, jaką dziecko pokonuje z domu do przedszkola i z przedszkola do domu)
-
kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
-
usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „t”, „T” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „t” w nagłosie i wygłosie)
-
kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów
-
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego (podróżowanie różnymi środkami lokomocji, różnymi trasami, do różnych miejsc)
-
kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby (stosowanie zwrotów:„przede mną”, „za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „bliżej”, „daleko”, „dalej”)
-
kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi („mały”, „mniejszy”, „mniej”, „duży”, „większy”, „dużo”, „tyle samo”, „o tyle więcej”, „o tyle mniej”)
-
rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
-
doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów
-
rozwijanie sprawności grafomotorycznej
• Krąg tematyczny: Moja ojczyzna – Polska
Obszar fizyczny
-
aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
-
rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
-
aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach porannych
-
wdrażanie do podejmowania prób prowadzenia ćwiczeń porannych (proponowania kolejnych ćwiczeń)
-
kształtowanie właściwego napięcia mięśniowego (tonus mięśniowy) podczas czynności związanych z pisaniem i wycinaniem
Obszar emocjonalny
-
doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
-
kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami
-
wdrażanie do wyrażania własnych uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób
Obszar społeczny
-
wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych osób, w tym praw i obowiązków wynikających z przynależności do społeczności lokalnej
-
kształtowanie tożsamości narodowej poprzez ukazanie największych miast Polski, sylwetek sławnych Polaków, piękna przyrody, różnorodnych smaków kuchni regionalnych
-
kształtowanie przynależności do społeczności lokalnej (mała ojczyzna)
-
kształtowanie postawy otwartości na potrzeby drugiego człowieka, w tym rozwijanie cech, z których słyną Polacy (uczynność, gościnność, wspólne biesiadowanie, wspólne śpiewanie)
Obszar poznawczy
-
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat (mała i wielka ojczyzna, podróżowanie, środki lokomocji)
-
kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie
-
kształcenie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
-
poznanie obrazu graficznego głoski „l”– litery„L”, „l”
-
kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów
-
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego (podróżowanie różnymi środkami lokomocji, różnymi trasami, do różnych miejsc)
-
kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby (stosowanie zwrotów:„przede mną”, „za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „bliżej”, „daleko”, „dalej”)
-
klasyfikowanie przedmiotów zgodnie z podanym kryterium (jednym, np. kształt, kolor, wielkość lub dwoma łącznie)
-
przeliczanie w zakresie „5”
-
rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności (słuchanie muzyki, śpiew, taniec, działalność plastyczna)
Krąg tematyczny: Dawniej i dziś
Obszar fizyczny
-
kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach
-
aktywne uczestnictwo w różnych ćwiczeniach ruchowych z przyborami
-
rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej przez zabawy ruchowe
Obszar emocjonalny
-
doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
-
budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)
Obszar społeczny
-
wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole, podporządkowania się określonym zasadom
-
wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
Obszar poznawczy
-
wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych
-
rozbudzanie zainteresowania światem liter, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą
-
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
-
poznanie obrazu graficznego głoski „u” – litery „U”, „u”
-
wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
-
zapoznanie z graficznym zapisem liczby „6”
-
wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–6
-
kształtowanie świadomości własnego ciała
-
kształtowanie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała
-
wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi pojęciami: „prawa”, „lewa”, „z tyłu”, „z przodu”, „obok”, „między”
Krąg tematyczny:Podróżujemy w dawne czasy
Obszar fizyczny
-
kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych
-
aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez
Obszar emocjonalny
-
doskonalenie rozpoznawania i nazywania podstawowych uczuć i emocji
-
kształtowanie uczuć patriotycznych
Obszar społeczny
-
wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł
-
rozwijanie umiejętności oceniania swojego zachowania
Obszar poznawczy
-
kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat pełnymi zdaniami
-
kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
-
poznanie obrazu graficznego głoski „k” – litery „K”, „k”
-
doskonalenie analizy sylabowej wyrazów
-
rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter i czytania sylab i prostych wyrazów
-
wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego
-
wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
-
zapoznanie z graficznym zapisem liczby „7”
-
wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–7